Блог

Переваги та виклики грантів «єРобота»: практичні поради для успіху

Переваги та виклики грантів «єРобота»: практичні поради для успіху

Переваги програми «єРобота»

Програма «єРобота» стала помітним явищем у підтримці підприємництва в Україні з кількох причин. По-перше, це реальна фінансова підтримка для старту бізнесу – гранти дозволяють розв’язати головну проблему багатьох підприємців-початківців, а саме брак стартового капіталу. На відміну від кредиту, ці кошти не потрібно повертати, що значно знижує фінансовий тиск на новий бізнес. По-друге, держава інвестує в розвиток економіки на місцях та створення робочих місць. За даними Мінекономіки, за 2,5 роки дії програми «Власна справа» понад 23 тисячі підприємців отримали гранти на загальну суму 5,5 млрд грн, завдяки чому створюється понад 40 тисяч нових робочих місць. Це масштабний вклад у зменшення безробіття, особливо в умовах воєнної кризи. По-третє, програма добре організована та доступна: подача заявок відбувається онлайн через «Дію», без зайвої бюрократії і черг. Багато процесів автоматизовані (банк сам збирає інформацію про репутацію, рішення надходить у кабінет) – як результат, брати участь можуть люди з різних куточків країни, у тому числі переселенці, ветерани, жінки-підприємниці, молодь. По-четверте, гранти «єРобота» стимулюють легалізацію та «білий» бізнес. Отримуючи підтримку, підприємець мотивований працювати офіційно, наймати людей і сплачувати податки, адже від цього залежить невимогливість повертати кошти. Таким чином держава виводить бізнес з тіні та розширює базу оподаткування, що стратегічно вигідно. І нарешті, програма має соціально-економічний ефект: вона дає шанс ветеранам, вимушеним переселенцям, молоді реалізувати себе у підприємництві. Це формує позитивний приклад і віру в те, що навіть у складні часи можна започаткувати власну справу за підтримки держави. Гранти «єРобота» вже допомогли появі тисяч нових кав’ярень, пекарень, виробництв, СТО, агроферм по всій Україні – ці історії успіху широко висвітлюються, надихаючи інших.

Детальніше про програму «єРобота» ми вже розповідали у одній зі статей нашого блогу.

Виклики, з якими стикаються заявники

Водночас участь у програмі «єРобота» – це не «легкі гроші», і на шляху до гранту підприємці зустрічають чимало викликів. Перший – висока конкуренція та ретельний відбір. На одну хвилю мікрогрантів подаються тисячі заяв, а ресурс програми обмежений. Як наслідок, проходять найсильніші заявки (у 2022 році рівень успішності був близько 10–15%). Тому потрібно реально оцінювати свої шанси і докладати максимум зусиль до підготовки, щоб виділитися на фоні інших. Другий виклик – складність підготовки бізнес-плану. Для людей без економічної освіти скласти якісний бізнес-план може бути непросто: треба зробити дослідження ринку, фінансові розрахунки, часто вперше в житті. На це йде чимало часу та нервів. Дехто наймає консультантів або проходить навчання, що теж вимагає ресурсів. Третій виклик – строгі вимоги та паперова робота. Програма хоч і подається онлайн, але потребує збирання документів: довідок про несудимість не потрібно, але, наприклад, для ветеранів треба підтверджувальні статусні документи, для садів – документи на землю, для ФОП – виписки, довідки про відсутність боргів тощо. Потрібно уважно все зібрати і завантажити. Будь-яка неточність може коштувати відмови. Четвертий виклик – власний внесок та фінансова стійкість. Хоча грант і безповоротний, часто підприємцю доводиться вкладати і свої кошти (особливо в великих грантах чи агропроектах). Не у всіх є така можливість. Навіть якщо співфінансування не обов’язкове, все одно треба мати фінансову «подушку» на перший час – адже грант покриває певні витрати, але не гарантує, що бізнес одразу стане прибутковим. Підприємець має бути готовий докладати власні кошти і сили, щоб проект запрацював. П’ятий виклик – часовий та психологічний тиск. Підготовка заявки, очікування рішення, потім (у разі успіху) виконання всіх умов у стислі строки – все це досить стресово. Наприклад, вигравши грант, потрібно швидко укласти договір, знайти і прийняти на роботу працівників, витратити гроші за півроку, запустити бізнес – інакше будуть санкції. Для новачків такий темп може бути важким випробуванням. Програма «єРобота» фактично змушує підприємця працювати дуже дисципліновано і динамічно. Шостий виклик – ризики воєнного часу. На жаль, війна додає невизначеності: бізнес може постраждати від обстрілів чи вимкнень електроенергії, споживчий попит нестабільний. А зобов’язання перед державою залишаються – наприклад, якщо через форс-мажор не вдасться втримати працівників 2 роки, формально договір порушено. Держава декларує індивідуальний підхід у таких випадках, але все ж це ризик для грантоотримувача. Тому не кожен наважиться брати на себе такі зобов’язання в умовах війни.

Попри зазначені виклики, багато підприємців їх долають, заручившись підтримкою консультантів, навчальних програм (до речі, центри зайнятості проводять безкоштовні тренінги з бізнес-планування для учасників грантів). Також варто зазначити, що уряд гнучко реагує на виклики: наприклад, ввів пільги для молоді до 25 років, подовжив строки реалізації деяких проектів через блекаути тощо. Це означає, що програма вчиться на зворотному зв’язку і прагне стати зручнішою.

Типові причини відмов та уроки для заявників

Як показав досвід перших двох років дії програми, типові причини відмов у грантах «єРобота» зводяться до кількох категорій. По-перше, як вже згадувалося, це формальні невідповідності: заявник або його бізнес не підпадає під критерії (наприклад, хоче займатися діяльністю, яка заборонена програмою, або має непогашені податкові борги). Такі заявки відсіюються автоматично на ранніх етапах. По-друге, негативна репутація чи фінансовий стан: банк може дати низький бал через погану кредитну історію, значні податкові порушення в минулому тощо – тоді незалежно від бізнес-плану програма відмовить (ми радили вище перевірити і виправити ці моменти перед подачею). По-третє, недостатня якість бізнес-плану: найпоширеніші огріхи – відсутність чітких розрахунків, непереконливість або суперечності у самій ідеї (наприклад, плануються нереальні показники росту), ігнорування вимог (не закладені витрати на податки чи на нові робочі місця). Комісія досить швидко виявляє такі недопрацювання. Якщо їх багато, заявці ставлять низький бал і відхиляють. По-четверте, слабкий захист проекту на співбесіді: дехто добре пише, але губиться при усній розмові. Бували випадки, коли заявник не зміг відповісти на базові питання про свій проект – це створює враження, що план «намалювали» для нього інші, а сам він не розуміє, що робити. Комісія дуже цінує особисте залучення. Тому якщо підприємець не продемонстрував знання свого бізнесу, йому можуть знизити бал до непрохідного. По-п’яте, організаційні прорахунки: як-от пропущена співбесіда, невчасне подання доопрацьованого плану, або навіть банальна річ – коли заявник не виходить на зв’язок після подачі. Бувало, що людям телефонували з банку чи центру зайнятості уточнити якісь деталі, а вони не брали слухавку; або ж пошта з «Дії» потрапила в спам і не була прочитана вчасно. Все це сумно, бо формально є підставою для відмови (якщо не вдалося зв’язатися чи здобути потрібні дані).

Для заявників ці типові причини відмов мають стати уроками. З них випливають конкретні поради, які розглянемо далі. Головний висновок – відмова не є чимось випадковим чи «лотереєю». У переважній більшості випадків можна самому передбачити слабкі місця своєї заявки і виправити їх заздалегідь. Програма «єРобота» достатньо прозора: критерії оцінки відомі, і якщо уважно підготуватися, ризик відмови значно знижується. А навіть якщо відмовили – це не кінець, а шанс удосконалити свій план та податися знову, вже з більшими шансами.

Поради, як підвищити шанси на успіх

На основі всього викладеного сформулюємо практичні поради для потенційних заявників, які допоможуть підвищити ймовірність отримання гранту:

– Уважно вивчіть умови програми. Перш ніж братися за бізнес-план, скачайте і прочитайте постанову КМУ №738 та останні зміни до неї, методичні матеріали (посібники, FAQs на сайті «Дія.Бізнес»). Зверніть увагу на цільове призначення коштів, вимоги до бізнесу, обмеження – переконайтеся, що ви підходите. Якщо щось неясно, проконсультуйтеся у фахівців (в центрах підтримки підприємців Дія.Бізнес або на гарячій лінії служби зайнятості). Ця підготовча робота збереже вам час надалі і вбереже від грубих помилок.

– Розробіть життєздатну бізнес-ідею. Добре обдумайте свою бізнес-модель: що продаватимете, кому, як це приноситиме прибуток. Уникайте надто складних чи фантастичних ідей – ставка на зрозумілий, хай навіть невеликий, але реальний бізнес підвищує шанси. Проведіть базове дослідження ринку: оцініть конкуренцію в своєму місті чи онлайн-сегменті, поспілкуйтеся з потенційними клієнтами про їх потреби. Ці дані потім використаєте в бізнес-плані, і комісія побачить, що ви підійшли по-дорослому до планування.

– Складайте бізнес-план ретельно і з цифрами. Як радять експерти, краще витратити декілька тижнів на підготовку документу, ніж подати сирий за кілька днів. Використовуйте рекомендовану структуру і заповнюйте кожен розділ змістовно. Додавайте конкретні розрахунки: собівартість одиниці продукції, планові ціни, прогноз продажів по місяцях, суми податків до сплати тощо. Обов’язково включіть планований штат і фонд оплати праці – покажіть, що ви розумієте витрати на людей. Перевірте кошторис: чи збалансовані всі статті, чи нічого не пропущено (оренда, маркетинг, комунальні витрати і т.д.). Будьте чесними та реалістичними у прогнозах – краще показати скромніший прибуток, але реальний, ніж захмарний і сумнівний. Пам’ятайте, що головне для комісії – життєздатність бізнесу і його здатність створити робочі місця та віддати податки, а не суперприбутки на папері.

– Приділіть увагу SMART-цілям та показникам ефективності. В бізнес-плані обов’язково вкажіть чіткі кроки реалізації (наприклад: «січень-лютий – реєстрація ФОП, ремонт приміщення; березень – закупівля обладнання; квітень – запуск виробництва»), а також цільові орієнтири (кількість клієнтів, обсяг продажів, вихід на самоокупність тощо). Включіть показники, за якими можна буде оцінити прогрес. Це продемонструє, що ви мислите стратегічно. До речі, такі цілі стануть вам дорожньою картою у втіленні проекту.

– Перевірте свою репутацію і документи. Завчасно подбайте про всі формальні аспекти: переконайтеся, що у вас немає податкового боргу (замовте довідку в податковій або перевірте через кабінет платника), перевірте свою кредитну історію в УБКІ. Якщо знайшли проблеми – постарайтесь їх усунути (погасити борги, врегулювати прострочення) перед подачею заявки. Підготуйте потрібні додатки: ветеранське посвідчення, документи на землю, ліцензії – залежно від специфіки проекту. Все повинно бути готове і завантажене правильно. Це зніме частину ризиків відмови на формальному рівні.

– Отримайте консультацію чи навчання. Якщо ви не впевнені у своїх навичках бізнес-планування, скористайтеся можливостями, які надає служба зайнятості та партнери програми. У багатьох регіонах діють консультаційні сесії для учасників грантових програм. Експерти можуть порадити, як краще оформити план, на що звернути увагу. Також на порталі Дія.Бізнес є розділ з порадами і прикладами (історії успіху, FAQ). Не соромтеся звертатися по допомогу – це підвищить якість вашої заявки.

– Добре підготуйтеся до співбесіди. Якщо вашу заявку допущено до співбесіди, це означає, що справу зроблено більше ніж наполовину. Залишилося особисто справити хороше враження. Для цього: заздалегідь складіть презентацію (усну або з слайдами – якщо буде формат дозволяти). Лаконічно викладіть: яка проблема існує і як ваш бізнес її вирішує, яку цінність створюєте, скільки грошей треба і на що, які прогнозні результати. Потренуйтеся промовляти це вголос, можна перед дзеркалом чи записавши себе на відео. Продумайте відповіді на можливі питання: про конкуренцію («чому клієнт піде саме до вас?»), про ризики («що зробите, якщо собівартість зросте через інфляцію?»), про власний внесок («чи вкладали вже свої кошти і скільки?»), про досвід («чи є у вас потрібні навички керувати таким бізнесом?»). Такі питання майже гарантовано будуть. Покажіть впевненість і знання справи. Комісія має побачити у вас не просто прохача грошей, а майбутнього успішного підприємця, який чітко знає, що робити з отриманим грантом.

– Дотримуйтесь дедлайнів та інструкцій. Після подачі заявки регулярно перевіряйте свій кабінет на diia.gov.ua і електронну пошту. Вчасно реагуйте на повідомлення: якщо прийшла вимога доопрацювати бізнес-план – зробіть це в зазначений строк (15 днів). Якщо запрошення на співбесіду – підтвердіть і з’явіться (online/offline – згідно з інструкціями). Не допускайте ситуації, щоб з вами не могли зв’язатися. Організаційна дисципліна – ваша відповідальність.

– Майте «план Б» на випадок відмови. Розраховуйте на краще, але готуйтеся й до негативного результату. Заздалегідь подумайте: якщо не дадуть грант, чи будете пробувати знову? чим займетеся далі? Можливо, варто паралельно шукати інші гранти або інвестора. Це зніме психологічне навантаження – ви не сприйматимете відмову як кінець мрії, бо матимете запасний варіант. Як показує практика, наполегливі все одно досягають мети: хтось отримав грант з другої спроби, хтось знайшов інше джерело фінансування і запустив бізнес самотужки. Важливо – не зупинятися.

Застосувавши ці поради, ви значно збільшите свої шанси стати одним з переможців програми «єРобота». Адже успіх – це коли підготовка зустрічає можливість. У даному разі можливість надає держава, а підготовку – за вами.

Індивідуальна допомога або консультація по грантах 

У разі якщо у вас виникне потреба отримати індивідуальну допомогу чи консультацію щодо підготовки документів і подачі заявки на грант — звертайтеся до нас за цим посилання.  Наші експерти радо допоможуть вам!

Підпишіться на розсилку грантових можливостей від GetGrant Service